1. Obavezno je voziti sporije!

Jedan od prvih savjeta za vožnju po kiši glasi: Usporite! 1. Obavezno je voziti sporije!

Jedan od prvih savjeta za vožnju po kiši glasi: Usporite! Kada kiša pada ona se miješa s nečistoćama i uljem na cesti stvarajući opasan površinski sloj koji uzrokuje proklizavanje automobila. Čim usporite, veći dio gazne površine gume je u kontaktu s cestom što omogućuje bolje prianjanje, a time je i mogućnost proklizavanja manja. Sporije vozite i zbog mogućih odrona zemlje i kamenja koji se najčešće događaju za kišnog vremena.

 

2. Provjerite kvalitetu guma

O kvaliteti odgovarajućih guma za vaš automobil ovisi vaša sigurnost u vožnji, kao i sigurnost ostalih sudionika u prometu koji vam se nađu na putu. To vrijedi općenito za bilo kakvu vožnju, a naročito za vožnju po kišnom vremenu. Na to koje ćete gume odabrati, utječe niz faktora, no jedan od najvažnijih je da ne smijete miješati performanse i nivo kvaliteta različitih guma. Primjerice, ako su šare na gumi istrošene ili je guma oštećena, izaberite novu gumu istog proizvođača, istu dubinu šara, dimenzije i brzinske indekse. Osim toga ne zaboravite da vožnja s istrošenim gumama zahtjeva veći razmak zbog duljeg zaustavnog puta. Osim toga, provjerite prije kretanja na put tlak zraka u gumama kojeg određuje proizvođač vozila, a napisan je najčešće na rubu vrata vozila i u priručniku koji ste dobili zajedno s vašim automobilom.

Ako vozite s blatnim gumama platit ćete 1.000 kn kazne.

 

3. Ne zaboravite na razmak

Držite dovoljan razmak od vozila koje se kreće ispred vas kako biste se na vrijeme mogli zaustaviti. Ako vozite u gradu, naročito obratite pažnju na horizontalnu signalizaciju, primjerice na zebre kojima se kreću pješaci kao i na “ležeće policajce” (uspornike) koji mogu biti vrlo opasni ako na njih gumama ne nailazite ravno, već ukoso. Osim toga, budite posebno oprezni kod pretjecanja jer je po oblačnom i kišnom vremenu i vidljivost slabija. Ne zaboravite da je put kočenja puno dulji na mokroj cesti nego na suhoj.

 

4. Obavezno upalite svjetla

Vozite s upaljenim svjetlima, ne smo zbog toga što ćete bolje vidjeti cestu, već i zbog toga što će vas lakše primjetiti i drugi vozači uključeni u promet. Prije vožnje provjerite rade li vam kratka i duga svjetla, žmigavci te zadnja i stop svjetla. Svjetla za maglu uključite odmah kada je vidljivost manja od 50 metara. Također za vrijeme vožnje pazite da vam se vodena para ne kondenzira u unutrašnjosti vozila. Koristite kombinaciju grijanja i ventilacije.

 

5. Bez naglog kočenja

Na kiši, a posebice u prvim trenucima kada kiša padne i pomiješa se s nečistoćama, uljem i drugim otpacima, cesta je najopasnija. Pri vožnji u takvim uvjetima izbjegnite svako naglo kočenje. Umjesto pritiskanja papučice kočnice, kadgod je to moguće kočite motorom prebacivanjem u niži stupanj prijenosa.

 

6. Što u slučaju proklizavanja

Volan nikada ne okrećite naglo zbog mogućnosti proklizavanja. S volanom, papučicom gasa ili kočnice po kiši uvijek budite nježniji nego po suhom vremenu. Unatoč tome što će u slučaju proklizavnja mnoge vozače zahvatiti panika, ono što je najvažnije što trebate upamtiti jest da ne smijete naglo pritisnuti kočnicu. Mnogi automobili danas imaju sustav protiv blokiranja kotača (ABS). On radi tako da ako se na nekom pogonskom kotaču utvrdi iznenadan porast broja okretaja (proklizavanje), sustav vrši zahvat u upravljanju motorom, smanjuje snagu motora i sprječava taj efekt.

 

7. Izbjegnite “vodeni klin”

Do pojave “vodenog klina” dolazi kad se voda ispred vaših guma skuplja brže nego što je težina vašeg automobila može odbaciti. Zbog pritiska vode, primjerice kad je riječ o obilnim pljuskovima, vaš automobil se podiže i klizi po tankom sloju vode između vaših guma i ceste. “Vodeni klin” na taj način uzdiže gumu na sloj vode, pa gume tada nisu više u stanju prenijeti na cestu vučnu silu ili silu kočenja. Opasnost koja se pri tome javlja je da vam automobil u određenom trenutku može u potpunosti izgubiti kontakt s podlogom. U takvim situacijama “vodeni klin” je najčešći razlog zanošenja automobila ili slijetanja s ceste. Osjetite li da vam automobil “skija” na vodenom valu, oprezno smanjite brzinu, ali nemojte naglo kočiti kako vam se ne bi blokirali prednji kotači.

 

8. Osušite kočnice

Ako vozite kroz vodu koja je duboka toliko da može doseći do kočionih diskova, kada izađete iz vode lagano neko vrijeme pritiskujte papučicu kočnice kako biste osušili kočione diskove.

 

9. I obuća je važna

Ako ste s mokrom ili blatnjavom obućom sjeli za volan, postoji određena vjerojatnost da vam u tom slučaju u vožnji noga sklizne s papučice gasa, kočnice ili kvačila. Bilo kakva pogreška vozača na mokroj cesti plaća se znatno skuplje nego na suhoj i ima daleko teže posljedice. Zbog toga ne zaboravite prije nego upalite automobil obrisati i osušiti cipele u kojima vozite.

 

10. Ponašanje u prometu

Nemojte slijediti preblizu velike autobuse ili kamione. I automobili s manjim, a kamoli autobusi i kamioni s mnogo većim gumama stvaraju “sprej” kojim prskaju vaše vjetrobransko staklo i smanjuju vam vidljivost. Budite oprezni kada ih pretječete. Pokušajte voziti po tragu automobila koji vozi ispred vas. Također, nemojte voziti ako ste umorni i zaustavite se svakih 2 do 3 sata vožnje. Vožnja po kiši zahtjeva od vozača veću koncentraciju i češće pauze.

Netmobil.hr
13.09.2012.Kada kiša pada ona se miješa s nečistoćama i uljem na cesti stvarajući opasan površinski sloj koji uzrokuje proklizavanje automobila. Čim usporite, veći dio gazne površine gume je u kontaktu s cestom što omogućuje bolje prianjanje, a time je i mogućnost proklizavanja manja. Sporije vozite i zbog mogućih odrona zemlje i kamenja koji se najčešće događaju za kišnog vremena.

 

2. Provjerite kvalitetu guma

O kvaliteti odgovarajućih guma za vaš automobil ovisi vaša sigurnost u vožnji, kao i sigurnost ostalih sudionika u prometu koji vam se nađu na putu. To vrijedi općenito za bilo kakvu vožnju, a naročito za vožnju po kišnom vremenu. Na to koje ćete gume odabrati, utječe niz faktora, no jedan od najvažnijih je da ne smijete miješati performanse i nivo kvaliteta različitih guma. Primjerice, ako su šare na gumi istrošene ili je guma oštećena, izaberite novu gumu istog proizvođača, istu dubinu šara, dimenzije i brzinske indekse. Osim toga ne zaboravite da vožnja s istrošenim gumama zahtjeva veći razmak zbog duljeg zaustavnog puta. Osim toga, provjerite prije kretanja na put tlak zraka u gumama kojeg određuje proizvođač vozila, a napisan je najčešće na rubu vrata vozila i u priručniku koji ste dobili zajedno s vašim automobilom.

Ako vozite s blatnim gumama platit ćete 1.000 kn kazne.

 

3. Ne zaboravite na razmak

Držite dovoljan razmak od vozila koje se kreće ispred vas kako biste se na vrijeme mogli zaustaviti. Ako vozite u gradu, naročito obratite pažnju na horizontalnu signalizaciju, primjerice na zebre kojima se kreću pješaci kao i na “ležeće policajce” (uspornike) koji mogu biti vrlo opasni ako na njih gumama ne nailazite ravno, već ukoso. Osim toga, budite posebno oprezni kod pretjecanja jer je po oblačnom i kišnom vremenu i vidljivost slabija. Ne zaboravite da je put kočenja puno dulji na mokroj cesti nego na suhoj.

 

4. Obavezno upalite svjetla

Vozite s upaljenim svjetlima, ne smo zbog toga što ćete bolje vidjeti cestu, već i zbog toga što će vas lakše primjetiti i drugi vozači uključeni u promet. Prije vožnje provjerite rade li vam kratka i duga svjetla, žmigavci te zadnja i stop svjetla. Svjetla za maglu uključite odmah kada je vidljivost manja od 50 metara. Također za vrijeme vožnje pazite da vam se vodena para ne kondenzira u unutrašnjosti vozila. Koristite kombinaciju grijanja i ventilacije.

 

5. Bez naglog kočenja

Na kiši, a posebice u prvim trenucima kada kiša padne i pomiješa se s nečistoćama, uljem i drugim otpacima, cesta je najopasnija. Pri vožnji u takvim uvjetima izbjegnite svako naglo kočenje. Umjesto pritiskanja papučice kočnice, kadgod je to moguće kočite motorom prebacivanjem u niži stupanj prijenosa.

 

6. Što u slučaju proklizavanja

Volan nikada ne okrećite naglo zbog mogućnosti proklizavanja. S volanom, papučicom gasa ili kočnice po kiši uvijek budite nježniji nego po suhom vremenu. Unatoč tome što će u slučaju proklizavnja mnoge vozače zahvatiti panika, ono što je najvažnije što trebate upamtiti jest da ne smijete naglo pritisnuti kočnicu. Mnogi automobili danas imaju sustav protiv blokiranja kotača (ABS). On radi tako da ako se na nekom pogonskom kotaču utvrdi iznenadan porast broja okretaja (proklizavanje), sustav vrši zahvat u upravljanju motorom, smanjuje snagu motora i sprječava taj efekt.

 

7. Izbjegnite “vodeni klin”

Do pojave “vodenog klina” dolazi kad se voda ispred vaših guma skuplja brže nego što je težina vašeg automobila može odbaciti. Zbog pritiska vode, primjerice kad je riječ o obilnim pljuskovima, vaš automobil se podiže i klizi po tankom sloju vode između vaših guma i ceste. “Vodeni klin” na taj način uzdiže gumu na sloj vode, pa gume tada nisu više u stanju prenijeti na cestu vučnu silu ili silu kočenja. Opasnost koja se pri tome javlja je da vam automobil u određenom trenutku može u potpunosti izgubiti kontakt s podlogom. U takvim situacijama “vodeni klin” je najčešći razlog zanošenja automobila ili slijetanja s ceste. Osjetite li da vam automobil “skija” na vodenom valu, oprezno smanjite brzinu, ali nemojte naglo kočiti kako vam se ne bi blokirali prednji kotači.

 

8. Osušite kočnice

Ako vozite kroz vodu koja je duboka toliko da može doseći do kočionih diskova, kada izađete iz vode lagano neko vrijeme pritiskujte papučicu kočnice kako biste osušili kočione diskove.

 

9. I obuća je važna

Ako ste s mokrom ili blatnjavom obućom sjeli za volan, postoji određena vjerojatnost da vam u tom slučaju u vožnji noga sklizne s papučice gasa, kočnice ili kvačila. Bilo kakva pogreška vozača na mokroj cesti plaća se znatno skuplje nego na suhoj i ima daleko teže posljedice. Zbog toga ne zaboravite prije nego upalite automobil obrisati i osušiti cipele u kojima vozite.

 

10. Ponašanje u prometu

Nemojte slijediti preblizu velike autobuse ili kamione. I automobili s manjim, a kamoli autobusi i kamioni s mnogo većim gumama stvaraju “sprej” kojim prskaju vaše vjetrobransko staklo i smanjuju vam vidljivost. Budite oprezni kada ih pretječete. Pokušajte voziti po tragu automobila koji vozi ispred vas. Također, nemojte voziti ako ste umorni i zaustavite se svakih 2 do 3 sata vožnje. Vožnja po kiši zahtjeva od vozača veću koncentraciju i češće pauze.

Netmobil.hr
13.09.2012.

  • 22ivan2

Leave a Comment